TikTok en de recessie hick-up.

Verlaging
Eerder deze maand verlaagde TikTok zijn wereldwijde omzetdoelstellingen met 2 miljard dollar, maar de echte downfall zou wel eens kunnen veroorzaakt worden door regelgeving. TikTok is dus ook niet niet immuun voor de wereldwijde advertentie vertraging. Nu, de eerdere verwachtingen van TikTok waren zo hoog dat zelfs met lagere vooruitzichten de wereldwijde advertentie-inkomsten nog steeds met meer dan 150% per jaar zouden moeten groeien wat…..veel is. Voorspellingen: In 2027 zou 37% van de online video advertentie dollars wereldwijd afkomstig zijn van TikTok, volgens Omdia.

Voorzien wordt dat in 2024 TikTok bijna $19 miljard aan wereldwijde advertentie-inkomsten zou binnenhalen.TikTok zal dit jaar Facebook verslaan in Amerikaanse influencer marketing uitgaven. Bovendien durft men meer en meer voorspellen dat het YouTube zal verdringen in 2024, waardoor alleen Instagram ongeslagen blijft. Dat is best een grote verschuiving voor een app die in 2019 goed was voor slechts 2,3% van de Amerikaanse uitgaven aan influencer-marketing. 

Trends? Het is toch best straf hoe TikTok trends aanstuurt, ook al door zijn enorme hoeveelheid inhoud en aanbod en dus regeert statistiek: waar veel content is, maak je statistisch gezien ook meer kans om te ontdekken en trends te gaan sturen. Moet je aanwezig zijn op Op TikTok? Voor meer adverteerders is het een must maar misschien is het goed om een noodplan achter de hand te houden gezien het wantrouwen over mogelijk louche data praktijken. De jongens bij Tik Tok hebben nog werk aan de winkel om de toezichthouders gerust te stellen dat data niet lekt naar China, dus als adverteerder soort van backup plan hebben lijkt me strategisch slim. Hoewel zowel jongeren als marketeers zich nog niet echt zorgen maken over die invalshoek, zou een door de overheid opgelegd verbod of beperkingen van TikTok alles nog kunnen veranderen. 

Is Tik Tok een magisch en recessiebestendig advertentieplatform? Magisch blijkbaar wel, recessiebestendig; nee. Tiktok groeit echter wel sneller dan elke concurrent, hun grootste vijand is vooral wantrouwen, enz. Kan Tik Tok het wantrouwen voor eens en altijd wegnemen dan ligt de weg open en zou ik me als Meta, meer dan ze nu al doen zorgen maken.

Vorige
Vorige

The Cord Cutters spreken

Volgende
Volgende

“Merken zijn levende dingen die in constante dialoog zijn met de cultuur”. Was Gucci’s nieuwe strategie too much voor creatief directeur Michele?.